Πριν αναφέρω γιατί βάζω τον συγκεκριμένο τίτλο στο άρθρο μου, θα ήθελα να παραθέσω πρώτα κάποιες ερωτήσεις. Ας δοκιμάσουμε να τις απαντήσουμε.
ΙΣΤΟΡΙΑ
-Ποιες εθνικές γιορτές γνωρίζετε;
-Τι γιορτάζουμε την 25η Μαρτίου και τι γιορτάζουμε την 28η Οκτωβρίου;
-Τι γνωρίζετε για την ελληνική επανάσταση;
-Τι ήταν η Φιλική Εταιρία;
-Τι γνωρίζετε για τα κρυφά σχολεία;
-Αναφέρετε ήρωες της ελληνικής επανάστασης.
-Τι γνωρίζετε για τον Ι. Μεταξά;
-Τι γνωρίζετε για την μικρασιατική καταστροφή;
-Τι ξέρετε να πείτε για τον Μέγα Αλέξανδρο;
-Τι γνωρίζετε για τον Όμηρο;
-Τι πραγματεύεται η "Ιλιάδα" και τι η "Οδύσσεια";
-Πότε έγινε η άλωση της Κωνσταντινούπολης;
-Ποιος ήταν ο πρώτος πρωθυπουργός της Ελλάδας;
-Ποια ήταν η πρώτη πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους;
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
-Ποια είναι τα μεγαλύτερα σε έκταση νησιά της Ελλάδας;
-Αναφέρετε τις χώρες με τις οποίες συνορεύει η Ελλάδα.
-Γνωρίζετε πού βρίσκεται η Ελλάδα στο χάρτη της Ευρώπης;
-Ποια είναι τα θαλάσσια και χερσαία σύνορα της Ελλάδας;
-Ποιες θάλασσες βρέχουν τη χώρα μας;
-Μπορείτε να ονομάσετε τα Επτάνησα;
-Ποιες άλλες ομάδες νησιών γνωρίζετε;
-Οι Κυκλάδες από πού πήραν την ονομασία τους;
-Γνωρίζετε μερικά από τα μεγαλύτερα βουνά της Ελλάδας;
-Μπορείτε να αναφέρετε μερικά γνωστά ποτάμια της χώρας;
-Αναφέρετε μερικές φυσικές ή τεχνητές λίμνες.
-Ποιες μεγάλες πόλεις της χώρας γνωρίζετε;
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-Γνωρίζετε από πού πήρε το όνομά της η πόλη της Ολυμπίας;
-Έχετε επισκεφτεί την Κνωσό και τη Φαιστό; Τι γνωρίζετε για τα μνημεία αυτά;
-Τι γνωρίζετε για την Επίδαυρο;
-Τι είναι τα Ελγίνεια Μάρμαρα και γιατί ονομάστηκαν έτσι;
-Έχετε επισκεφτεί τον Παρθενώνα; Γνωρίζετε μερικά πράγματα;
-Τι είναι το Μέγαρο Μουσικής;
-Τι ξέρετε για την Ακρόπολη;
-Αναφέρετε σημαντικούς Έλληνες ποιητές και λογοτέχνες.
-Έχετε πάει σε κάποιο μουσείο; Γνωρίζετε μερικά;
-Γνωρίζετε Έλληνες ζωγράφους;
-Έχετε ποτέ επισκεφτεί την Εθνική Πινακοθήκη; Τι εκτίθεται εκεί;
-Τι γνωρίζετε για την προσωπικότητα του Χατζηδάκη ή του Θεοδωράκη;
-Γνωρίζετε άλλους μουσικούς ή συνθέτες;
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
-Ποιος είναι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
-Ποιος είναι ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας;
-Ποιος είναι ο Υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας;
-Πόσοι είναι οι βουλευτές;
-Ποια είναι τα ανώτατα δικαστήρια;
-Τι ξέρετε για τον Άρειο Πάγο;
-Ξέρετε τι είναι το Σύνταγμα;
-Πότε μπήκε η Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
-Τι είναι το Συμβούλιο της Ευρώπης;
-Τι είναι ο ΟΗΕ;
ΤΟΠΙΚΗ ΖΩΗ
-Ποιες εφημερίδες εκδίδονται στο νομό σας;
-Αναφέρετε τις μεγαλύτερες πλατείες του νομού σας.
-Ποιος είναι ο δήμαρχος στον τόπο διαμονής σας;
-Αναφέρετε μερικές παραλίες του νομού σας (αν υπάρχουν).
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-Τι σημαίνουν τα αρχικά ΔΝΤ;
-Τι είναι το μνημόνιο;
-Τι γνωρίζετε για την τρόικα;
Αυτές ή παρόμοιες ερωτήσεις πρέπει να απαντήσουν οι μετανάστες που αιτούνται μόνιμη διαμονή στη χώρα μας ή απόκτηση ιθαγένειας. Με βάση την κλίμακα του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς στην Ελλάδα για την απόκτηση ιθαγένειας απαιτείται χαμηλό επίπεδο γλωσσομάθειας (επίπεδο Α2), όταν στη Δανία απαιτείται υψηλό επίπεδο (C2) και στην Κύπρο δεν είναι απαραίτητη η γλωσσική επάρκεια.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών για τον καθορισμό ουσιαστικών προϋποθέσεων για την διαδικασία πολιτογράφησης που εκδόθηκε το 2010, η επιτροπή για να εισηγηθεί θετικά ο υποψήφιος θα πρέπει να διαθέτει ένα ελάχιστο επίπεδο επάρκειας σε κάθε έναν από τους τρεις κύριους τομείς που είναι: η γνώση της γλώσσας, το επίπεδο ένταξης στην κοινωνική και οικονομική ζωή, και τη δυνατότητα ενεργής συμμετοχής στην πολιτική ζωή της χώρας. Αν ο υποψήφιος κριθεί άριστος στους δύο από τους τρεις τομείς αλλά ανεπαρκής ως προς τον τρίτο, η αίτησή του θα πρέπει να απορριφθεί. Αν ο υποψήφιος κρίνεται επαρκής και στους τρεις τομείς αλλά όχι άριστος, η επιτροπή θα πρέπει να εισηγηθεί θετικά.
Ο υποψήφιος, σύμφωνα με την εγκύκλιο, θα πρέπει να έχει απόλυτη κατανόηση στον προφορικό λόγο και στη δυνατότητα επικοινωνίας. Να έχει τη δυνατότητα να καταλαβαίνει το νόημα μιας συνομιλίας δύο φυσικών προσώπων, και να κατανοεί απλές δημόσιες ανακοινώσεις.
Όλα αυτά είναι πολύ ωραία και συμφωνώ απολύτως. Ο μετανάστης που θέλει να γίνει μόνιμος κάτοικος Ελλάδας πρέπει να μπορεί να συμμετέχει ενεργά στην πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου μας, να έχει άποψη για τον τόπο αυτό, και να μπορεί να ενταχθεί χωρίς προβλήματα.
Ωστόσο διαβάζοντας τις ερωτήσεις που τίθενται έχω την απορία μήπως θα πρέπει και εμείς οι Έλληνες να περνάμε από επιτροπή που θα δίνει θετική γνωμάτευση για την ιθαγένειά μας. Είναι δυνατόν, αν όντως ισχύει ότι τίθενται οι παραπάνω ερωτήσεις, να απαντηθούν από έναν μετανάστη που ήρθε στην Ελλάδα στα 20 του χρόνια και δεν πήγε καθόλου σχολείο παρά μόνο τις 150 ώρες που απαιτούνται για να καταθέσει αίτηση;
Δεν θα αναφέρω την άποψή μου για την ιθαγένεια των μεταναστών αλλά θα ήθελα να θέσω μια απορία. Μήπως αξίζει τον κόπο να χρησιμοποιηθούν οι ερωτήσεις αυτές ή παρόμοιες σαν μπούσουλας στα σχολεία μας, μπας και οι μαθητές ξεφύγουν από την παπαγαλία και μάθουν την όμορφη ιστορία της Πατρίδας μας, και ασχοληθούν πιο ενεργά και εντέλει πιο πολιτικοποιημένα με την κοινωνική και πολιτική ζωή του τόπου μας; Λέω μήπως;
Σαν παράδειγμα θα αναφέρω ένα περιστατικό που έκανε πριν καιρό το γύρο του διαδικτύου, όπως το περιέγραψε γλαφυρά ο καθηγητής του Πάντειου Πανεπιστημίου Δονάτος Παπαγιάννης.
"Το μάθημα γίνεται σε προχωρημένο εξάμηνο του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης. Το παρακολουθούν περίπου τριακόσιοι φοιτητές. Υπό προθεσμία δηλαδή, νέοι επιστήμονες. Κάποια στιγμή ο λόγος στρέφεται στον Μαραθώνιο που έλαβε χώρα στην Αθήνα και προκάλεσε μάλιστα το ενδιαφέρον σε αθλητές όλου του κόσμου, αλλά και του ελληνικού κοινού, αφού προβλήθηκε από την τηλεόραση.
Ρώτησα με την εκαιρία τους φοιτητές μου να μου πουν λόγω ποιου γεγονότος οργανώνεται ο συγκεκριμένος αγώνας δρόμου. Άκρα του τάφου σιωπή. Ουδεμία απάντηση.. Ουδείς γνώριζε! Επέμεινα.... "Δεν θα προχωρήσω την παράδοση του μαθήματος αν δεν ακούσω απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα¨είπα. Ξάφνου σηκώνεται ένα χέρι. Με αυτοπεποίθηση. Δεν τρέμει. Νιώθω μια ελαφριά εκτόνωση. Επιτέλους γνωρίζει ένας, σκέφτηκα. Σώθηκε τουλάχιστον η τιμή του Πανεπιστημίου.
Ήταν φοιτήτρια. Με άψογη εκφραστική λεπτότητα και με καταπληκτική ακρίβεια περιέγραψε τα γεγονότα της μάχης του Μαραθώνα. Ένιωσα μια κρυφή αγαλλίαση. Αλλά ταυτόχρονα και περηφάνεια για την πληθωρική ευρυμάθεια της φοιτήτριάς μου, έστω κι αν ήταν μία και μοναδική. Για να την επιβραβεύσω, τη ρώτησα πώς τη λένε και από ποιο μέρος της Ελλάδας είναι (με τον ενδόμυχο φόβο μήπως ήταν από το Μαραθώνα!). Με έμφυτη ταπεινότητα μου απάντησε: "Με λένε Συλβάνα και είμαι από την Αλβανία".....
0 σχολίασαν:
Δημοσίευση σχολίου